Begynnelsen
Historien til Andreassens Rederi starter tilbake i 1948, da Edvard J. Andreassen gikk til innkjøp av den 84 fot store trebåten «Sjøgård». Den drev sildefiske fram til den ble solgt i 1954. Edvard beholdt notbruket, og etter å ha leid båter i noen år, ble den første «Nordfisk» bygget på Aukra bruk. Den var på hele 103 fot, og kostet den nette sum av 900.000 kroner. Nå kom også sønnen Fritz med i driften av rederiet, som skiftet navn til «Edv. J. Andreassen & Sønn».
1960-tallet
I 1960 fisket MS «Nordfisk» sild og lodde langs norskekysten, og drev sildefiske ved Island. Høsten 1963 ble det montert kraftblokk om bord, og fra 1964 drev «Nordfisk» fiske etter sild og makrell i Nordsjøen. I 1966 fikk «Nordfisk» ny motor, og dette skulle bli tilløpet til et helt nytt kapittel i rederiets historie. Tanken om å skaffe en fraktebåt ble født, noe som kom til prege oss på godt og vondt i årene som fulgte.
Fraktebåtene
I 1967 fikk rederiet bygget en fraktebåt på Rognan. Den gamle motoren fra «Nordfisk» ble montert om bord, og fraktebåten fikk navnet MS «Nordfrakt». Senere ble det levert to nye fraktebåter fra Rognan («Nordkyst» i 1970 og «Nordfart» i 1975). De neste tre tiårene sto fraktebåtene for en betydelig del av driften. På 80- og 90-tallet sysselsatte vi et femtitalls mennesker. Men mot slutten av 90-tallet startet nedturen for fraktebåtdriften. Båtene begynte å bli gamle, og gikk i spotmarkedet. Marginene var dårlige, og tanken om å trappe ned virksomheten meldte seg. Så kom tragedien som for alvor ble starten på slutten for fraktebåtene.
Ulykken
Den mest dramatiske hendelsen i rederiets historie oppsto utenfor Lisboa i slutten av mai 2000. Frakteskipet «Nordfrakt» var lastet med gips, og på vei fra den spanske byen Garracha med kurs for London. Omtrent 20 kilometer utenfor munningen av elven Tangus ved Lisboa, ble «Nordfrakt» rent i senk av det 725 fot store panamaregistrerte containerskipet «Hyundai Emperor». Kapteinen på «Nordfrakt», 52 år gamle Magne Thomassen fra Vågan i Lofoten, og resten av mannskapet bestående av fem polske sjøfolk omkom. Skipet ble noen dager senere funnet på 1.000 meters dyp. En stor tragedie som dette, kombinert med et lite lønnsomt marked, gjorde at vi avsluttet fraktebåtvirksomheten to år senere.
Andre muligheter
På begynnelsen av 1970-tallet fikk Edvard lyst til å investere i noe helt annet enn bare fiskebåter. Han endte med å kjøpe Turisthytta på Rønvikfjellet. Denne var i rederiets eie i åtte år, og ble drevet av Edvards eldste datter, før den ble solgt til Rivelsrud-familien som hadde planer om å bygge hotell på tomta.
Da Edvard fikk bygget fraktebåten «Nordfrakt» i 1975, kunne tilfeldighetene fort ført rederiet i en helt ny retning. Han vurderte lenge å investere i en offshorebåt i perioden hvor det norske oljeeventyret var i sin spede begynnelse. Men fraktebåtvirksomheten virket tryggere, og rederiets frakteflåte ble utvidet til tre båter.
I dag
I 1983 overtok Fritz Andreassen eier- og driveransvaret for hele rederiet. Sønnen Ivar kom inn i 1988 med 50 % eierandel. Våren 1994 døde Edvard J. Andreassen, og to år senere skiftet rederiet navn til «Andreassens Rederi ANS».
Dagens «Nordfisk» ble kjøpt i 2004, og driver fiske etter sild, makrell og lodde i Norskehavet.
Vi holder fortsatt til på Nordfiskbrygga på Nyholmen i Bodø. I 2005 utvidet vi bygget med en ekstra etasje.
Siden 1996 har vi opplevd en massiv utvikling i omsetning, og i 2016 omsatte vi for rundt 35 millioner kroner.
75 50 71 70
Følg oss på